Home > over ons > referenties

Referenties
Taal geven aan kwaliteit

De mensen die het beste kunnen vertellen wat wij voor u kunnen betekenen zijn onze klanten. Hieronder een aantal referenties van klanten van VeerKrachtGroep:

Mensen worden er enthousiast van!

“SKOzok maakte drie jaar geleden de overstap van intern begeleiders naar kwaliteitsondersteuners. Zij vormen een positieve tegenkracht door hun eigen visie en mening over onderwijskwaliteit te ventileren. Ze zijn onafhankelijker van directie en leraren geworden. Ik kijk bij het coachen van kwaliteitsondersteuners nu naar hoe zij vormgeven aan die positieve tegenkracht. In de toekomst wil ik hen net zo begeleiden als ik van VeerKrachtGroep geleerd heb; gewoon meteen op de werkvloer tijdens gesprekken tussen leraar en kwaliteitsondersteuner.

“Een mooie mix van warmte en zakelijkheid.”

Coördinator kwaliteitsondersteuners Tonnie van Geel
Stichting SKOzok

Als kwaliteitsondersteuner heb ik een intensief traject met VeerKrachtGroep gehad; in mijn nieuwe rol als coördinator van de kwaliteitsondersteuners heb ik opnieuw met hen te maken. Ik leer veel van de manier waarop ze mensen benaderen: ze laten hen in hun waarde, weten de juiste snaar te raken. Ze zijn niet bang om het even te laten schuren. Ik vind het een mooie mix van warmte en zakelijkheid. Ik ben trots dat ons bestuur het lef heeft gehad om op deze manier te professionaliseren. Ik zit al heel lang in het onderwijs, maar ervaar dit echt als vernieuwend. En nog mooier: mensen worden er enthousiast van.”

Coachen als het nog warm is

“Het traject met VeerKrachtGroep heeft voor mij eyeopeners opgeleverd. Ik was direct positief over het coachen op de werkvloer. Gewoon tijdens de les observeren en meteen de juiste vragen stellen aan de leraar vind ik effectiever dan na de les evalueren. Coachen als het nog warm is, noemen ze dat. Ik laat de leraar nu nadenken over wat deze zelf kan bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Ik vraag hen goed te kijken naar wat kinderen nodig hebben en daar hun gedrag op af te stemmen.

Belangrijke les van VeerKrachtGroep vond ik om zowel op het proces als op het product gericht te zijn. Kinderen leren al doende. Het werken met visualisaties en metaforen vond ik een ander sterk punt van VeerKrachtGroep. Het was een intensief traject met veel observaties, werkvormen en gesprekken. VeerKrachtGroep heeft het van en met elkaar leren een extra boost gegeven.”

“VeerKrachtGroep heeft het van en met elkaar leren een extra boost gegeven.”

Kwaliteitsondersteuner Vroni Elschot
Basisschool Boogurt en basisschool de Schatkist Budel

Coaching voelt als een cadeautje

Sinds een paar maanden werkt juf Jinny bij Praktijkonderwijs Petrus Donders in Roermond. Juf Jinny: De VeerKrachtGroep coach kwam een paar keer bij mij in de klas. Soms nam ze in overleg de les even over. Voor mij was dat een cadeautje omdat ik geïnspireerd raakte door de nieuwe mogelijkheden. “Bij VeerKrachtGroep gaat kennisoverdracht hand in hand met praktische ondersteuning; door echt samenwerken en samen doen. Juf Jinny wilde onderwijs geven waar ieder kind recht op heeft. “Ik dacht soms te moeilijk of wilde teveel tegelijk. Door de vragen van mijn VeerKrachtGroep coach deed ik soms een stapje terug en dat bracht mij juist verder. Sommige leraren vinden het misschien niet prettig als er iemand in de klas komt kijken, maar mij maakt dat niets uit. Al komt de koningin.” Jinny zet samen met een collega een woon- leerhuis op voor 12- tot 18-jarigen. “Als het open is, zou ik VeerKrachtGroep graag uitnodigen om met ons mee te kijken.”

“Door de vragen van mijn VeerKrachtGroep coach deed ik soms een stapje terug en dat bracht mij juist verder.”

Leraar Jinny Laudy
Basisschool De Hovenier in Montfort

Met elkaar verbinden

“VeerKrachtGroep stelde de juiste vragen en het was zinvol om met hen te sparren over de uitkomsten.”

John Kardol, centrumdirecteur
Kenniscentrum Haagstraatplein Valkenswaard

Kenniscentrum Haagstraatplein bestaat uit drie scholen: PC bs De Dorenhagen, RK bs De Windroos en SBO de Zonnewijzer. “Het zijn scholen met een heel eigen identiteit die sinds kort onder één directie vallen. Met hulp van VeerKrachtGroep wilde ik per school, samen met mijn voltallig MT de sterke kanten vinden en die stimuleren om zo tot een geheel te komen. En zo het personeel op alle niveaus onderling verbinden door een krachtig motiverend MT”, zegt centrumdirecteur Kardol. “We wilden dat VeerKrachtGroep met ons meekeek. Ons hielp om de onderwijsvisie concreet te maken, zodat het een goed gereedschap was voor alle mensen: zij moeten het uiteindelijk doen!”

Verbinding door samenwerking
Luisteren, praten en achterover leunen is niet aan de orde als VeerKrachtGroep komt ondersteunen, het gaat om samen doen. John: “En dat werkte.” MT leden van verschillende scholen werkten in tweetallen gezamenlijke standpunten uit. Over hoe we cyclisch willen werken en feedback geven. “VeerKrachtGroep stelde de juiste vragen en het was zinvol om met hen te sparren over de uitkomsten.”

Hoog rendement door SlimPlan

Basisschool Sint Augustinus uit Elsloo werkt sinds begin september 2010 met SlimPlan. “We gebruiken het als middel om het handelingsgericht werken meer handen en voeten te geven”, verklaart intern begeleider Caroline van Woerden. “Wat mij aanspreekt aan SlimPlan is dat we twee vliegen in een klap slaan. Niet alleen worden álle leerlingen actief bij een les betrokken, maar heeft de leerkracht tijdens een les tijd om te kijken hoe leerlingen werken, kijken naar wat er gebeurt.” SlimPlan wordt op de Limburgse school in álle groepen en jaren gebruikt. Voor Marjo van Grunsven, leerkracht groep 1/2, was dat wel even wennen. “Werken met coöperatieve werkvormen bij kleuters? Ik moest het allemaal nog zien”, bekent ze. “Maar nu ben ik helemaal om. Ik was aangenaam verrast toen ik zag hoe snel de kinderen de verschillende werkvormen zich eigen maakten. De leerlingen zijn op elk moment betrokken en zelf verantwoordelijk, dat spreekt me erg aan. Als een kind bepaalde kennis nog niet verworven heeft, zet het zo veel meer zoden aan de dijk als een andere leerling hem helpt en uitleg geeft in plaats van alleen door een leerkracht. Want nu leren zwakke en sterke leerlingen van elkaar.” En dat werpt z’n vruchten af: het rendement van juf Marjo’s klas is omhoog gegaan. “Als ik de Cito-scores van het begin en einde van het schooljaar vergelijk, zie ik bij vrijwel alle leerlingen een duidelijke groei. Hier heeft SlimPlan zeker aan bijgedragen. We zitten nog volop in ons leerproces, dus we verwachten nog een hoop voordeel te kunnen halen uit SlimPlan!”

“Nu leren zwakke en sterke leerlingen van elkaar.”

Caroline van Woerden en  Marjo van Grunsven
Basisschool Sint Augustinus uit Elsloo

Copyright © 2024 VeerkrachtGroep ~ Creatie Buro Bij ~ Powered by GrafiSIS